Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

روش های برنزه کردن پوست

روش های برنزه کردن پوست

یکی از راه های زیبایی پوست برای خانم ها و یا حتی آقایان، برنزه کرده پوست (Tanning) است. این لغت کلمه Tan می آید. معمولا چندین روش برای برنزه کرده پوست وجود دارد. شاید ساده ترین و ارزان ترین راه، استفاده از نور آفتاب (Suntan) است. اگرچه خطر ابتلا به سرطان پوست در کودکان و نوجوانانی که آفتاب می‌گیرند و به برنزه شدن تمایل دارند، بالاست. محققان برنزه کردن حقیقی پوست را کاملا رد می‌کنند. در حقیقت برنزه شدن به معنای تیره شدن پوست، آسیب ناشی از نور است. ساعت‌ها خوابیدن در آفتاب یا سولاریوم رفتن برای تیره شدن رنگ پوست، عوارض خطرناکی چون پیری زودرس و سرطان‌های پوست را درپی دارد. 

 

در عین زیباتر شدن پوست از نظر برخی افراد با برنزه کردن، آسیب‌های چشمی و افزایش خطر ‌آب‌مروارید و تضعیف سیستم ایمنی بدن و افزایش عفونت‌ها مثل عفونت‌های قارچی از مضرات برنزه کردن پوست است. ماورا بنفش (UV) اشعه ای است که باعث برنزه شدن پوست می‌شود. البته این اشعه موجب تولید ویتامین دی (D Vitamin) و تقویت هورمون‌های نشاط آور می‌شوند و در بعضی موارد خاصیت درمانی دارد. افرادی که پرکاری سیستم ایمنی یا لک و پیس دارند برای درمان‌شان از دستگاه UV استفاده می‌کنند. راه دیگر برای برنزه کردن پوست استفاده از روش سالنی برنزه کردن با سولاریوم است. سولاریوم دستگاهی است که به صورت لامپی اشعه ماورا بنفش تولید می‌کند و مقدار این اشعه در این دستگاه بالاتر از آفتاب است. بنابراین خطرات بیشتری را به همراه دارد.


برنزه کردن با اسپری یا برنزه کردن فیک

امروزه  استفاده از اسپری‌های برنزه نیز رواج یافته است که تاکنون استفاده از این اسپری‌ها خطرشناخته شده‌ای در پی نداشته است. این اسپری‌ها دارای رنگ افزودنی DHA هستند که لایه‌های شاخی پوست ترکیب می‌شوند و رنگ پوست را تغییر می‌دهند. اما باید در استفاده از آنها مراقب بود تا داخل چشم‌ها و دهان نروند و موقع استفاده تنفس نشود. این رنگ‌ها همانطور که لایه شاخی شده با شست‌وشو می‌ریزد، از بدن دفع می‌شوند.


نقش خوراکی‌ها در برنزه کردن پوست

خوراکی‌هایی مثل آب‌هویج و جگر و قرص خوراکی راکوتان که از ترکیبات ویتامین‌ آ هستند باعث افزایش جذب امواج فرابنفش می‌شوند و در مقادیر زیاد نباید مصرف شوند. همچنین خوراکی‌هایی مانند میوه‌ها، گوجه و سبزیجات به خاطر داشتن ماده لیکوپن خاصیت ضد آفتابی دارند. استفاده از روغن‌ها در برنزه کردن پوست، از خشکی پوست پیشگیری می‌کند و آسیب‌های پوستی را کاهش می‌دهد ولی خاصیت ضدآفتابی ندارند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد