Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

درد پا را با این ترفندها بهبود دهید

درد پا را با این ترفندها بهبود دهید

معمولا افراد با سنین مختلف، ممکن است دچار درد پا شوند که می تواند در هر جایی از پا مثل انگشتان پا، پاشنه پا، مچ پا یا قوس پا و به دلایلی معلوم یا نامعلوم مثل بالا بودن سن، استفاده از کفش نامناسب، زیاده روی در پیاده روی، ایستادن روی پا برای مدتی طولانی، شکستگی، کمبود مواد معدنی در بدن، ناخن پای روینده در شصت، بیماری قند (دیابت) و غیره ایجاد شود. بهتر است درمان های زیر را یکبار برای رفع این مشکل امتحان کنیم.  

استفاده از آب گرم و آب سرد در درمان درد پا

آب گرم (Warm Water) و آب سرد (Cold Water) جریان خون رسانی (Blooding) به پا را بالا می برد و درمان با آب سرد التهاب را کم می کند. به طریقه زیر عمل کنید. دو سطل یکی با آب سرد و دومی با آب گرم قابل تحمل تهیه کنید. روی یک صندلی نشسته و پای خود را سه دقیقه در آب داغ نگه دارید. همین عمل را با آب سرد برای حداقل ۱۰ ثانیه تا یک دقیقه تکرار کنید. دو تا سه بار این فرآیند را تکرار کرده و در نهایت پای خود را با آب سرد بشویید. البته می توانید یک پد (Pad) گرما و بسته یخ را بطور دوره ای برای ۱۰ دقیقه برای کاهش درد پا روی پایتان بگذارید.


استفاده از سرکه در درمان درد پا

از سرکه در درد پا بر اثر رگ به رگ شدن و یا دلایل دیگر و برای کاهش التهاب می توان استفاده کرد. به طریقه زیر عمل کنید. ظرف بزرگی را با آب داغ (Hot Water) پر کرده و دو قاشق غذاخوری سرکه به همراه (نمک دریا یا نمک فرنگی اصل و یا نمک طعام) در آن حل کنید. سپس پای خود را برای ۲۰ دقیقه در آن خیس کنید. همچنین می توانید مخلوطی از سرکه و آب در دو ظروف با آب سرد و آب گرم به اندازه مساوی تهیه کنید. حوله ای را در مخلوط آب گرم خیس کرده و فشار داده و آن را اطراف پای خود برای پنج دقیقه بپیچید. همین عمل را متناظرا با مخلوط آب سرد تکرار کنید. روزی حداقل سه یا چهار بار این فرآیند را انجام دهید.


استفاده از سولفات منیزیم یا نمک اپاسوم در درمان درد پا

ترکیب گرما و سولفات منیزیم معمولا برای آرام کردن فوری درد پا استفاده می شود. به طریقه زیر عمل کنید. دو یا سه قاشق غذاخوری نمک فرنگی اصل را در ظرف آب گرم حل کرده و برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پا را در آن قرار دهید. نمک پا‌ها را خشک و زبر می کند؛ به همین دلیل پس از این فرآیند از مرطوب کننده استفاده کنید.


استفاده از یخ در درمان درد پا

برای کاهش درد و تورم پا معمولا از یخ درمانی استفاده می شود. به طریقه زیر عمل کنید. مقدار کمی یخ خرد شده را در کیسه‌های پلاستیکی کوچک قرار داده و برای ناحیه آسیب دیده پا، با یک حرکت دورانی، پا را ماساژ دهید. علاوه بر آن می توان از کیسه‌ سبزیجات منجمد شده پیچیده شده در حوله نازک نیز استفاده کرد. در این فرآیند، سرما به طور موقت موجب بی حس شدن انتهای عصب در ناحیه دردناک پا می شود که آرامش را در پی داشته و تورم را نیز کم می کند. برای جلوگیری از آسیب به پوست و اعصاب، بسته یخ را بیش از ۱۰ دقیقه در یک زمان استفاده نکنید.


استفاده از روغن میخک در درمان درد پا

روغن میخک خواص فراوانی دارد که در درمان سردرد، درد مفاصل، قارچ ناخن و همچنین درد پا با مکانیسم افزایش گردش خون، کاربرد دارد. به طریقه زیر عمل کنید. برای تحریک بیشتر جریان خون و شل شدن عضلات، به آرامی پا و پاشنه پا را چند بار در روز با روغن میخک ماساژ دهید. برای افراد با پوست های حساس از مخلوط سه قطره روغن میخک رقیق با یک قاشق چای خوری روغن زیتون یا نارگیل و روغن یرجین مخلوط استفاده کرده و پاها را با آن ماساژ دهید.


استفاده از فلفل قرمز در درمان درد پا

فلفل قرمز از ادویه های بسیار مفید در طب سنتی بوده و محققان آن رامنبعی غنی از کپسای سین دانسته و برای از بین بردن درد عضلانی، ورم مفاصل، فشار عضلانی، کمر درد، پا درد از آن استفاده می کنند. اگر در زمان سرد شدن پا، احساس درد می کنید، قبل از پوشیدن، مقداری فلفل قرمز را برای گرم نگه داشتن در جوراب خود بریزید. همچنین می توانید نصف قاشق چای خوری پودر فلفل قرمز را در نصف سطل آب گرم مخلوط کرده و پاها را برای چند دقیقه در آن خیس کنید.


استفاده از مریم گلی در درمان درد پا

از گیاه مریم گلی معمولا برای درمان درد پا به علت فشار، رگ به رگ شدن، کاهش بوی بد پا و یا جراحت استفاده می شود. به طریقه زیر عمل کنید. برگ‌های مریم گلی را در یک قابلمه و به آرامی که کمی کمتر از یک فنجان سرکه سیب در آن ریخته شده است، را برای پنج دقیقه بجوشانید. با پارچه‌ی پنبه‌ای، محلول را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. این فرآیند را چند بار تکرار کنید.


استفاده از دانه خردل در درمان درد پا

معمولا دانه خردل برای حذف آب سمی از بدن، بهبود گردش خون و کاهش التهاب و تسکین تورم و درد استفاده می شود. به طریقه زیر عمل کنید مقداری دانه خردل کوبیده شده را به نصف سطل آب گرم اضافه کرده و پا را برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آن قرار داده و سپس خشک کنید.


استفاده از مارچوبه در درمان درد پا

مارچوبه معمولا برای درد پا ناشی از التهاب یا ورم مفید است. به طریقه زیر عمل کنید. برای چند دقیقه مارچوبه را بخار کرده و آن را میل کنید. همچنین این محلول به عنوان یک دیورتیک یا ادرار آور طبیعی شناخته شده است که به دفع کردن مایع اضافی بدن و در نتیجه کاهش التهاب کمک می کند.


استفاده از روغن‌های ضروری در درمان درد پا

روغن اوکالیپتوس، روغن نعناع و روغن رزماری معمولا برای خستگی پا، زخم و درد مفید است. به طریقه زیر عمل کنید. چهار قطره از هر یک از روغن‌های اوکالیپتوس و روغن رزماری و دو قطره روغن نعناع را در آب داغ مخلوط کرده و پا‌ها را برای ۱۰ دقیقه در آن خیس کنید.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد