Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

مدار منبع تغذیه متغیر بسیار ساده صفر تا سی ولت مستقیم

مدار منبع تغذیه متغیر بسیار ساده صفر تا سی ولت مستقیم



مدار فوق یک منبع تغذیه با ولتاژ خروجی قابل تنظیم از 0 تا 30 ولت است.

ولتاژ ورودی توسط خازن 1N4001 مستقیم شده (دیود فوق در نقش یکسوکننده نیم موج است) و خازن الکترولیت 1 میکروفاراد سمت چپ، وظیفه کاهش ریپل ولتاژ یکسوشده را بر عهده دارد. در حقیقت این خازن نقش فیلتر پایین گذر را داشته و به خازن صافی معروف است. اگر ظرفیت این خازن خیلی بزرگ در نظر گرفته شود جریان عبوری از دیود 1N4001 زیاد شده و ممکن است این دیود بسوزد. از طرفی اگر ظرفیت این خازن خیلی کوچک باشد ولتاژ خروجی به خوبی DC نشده و دارای ریپل Ripple زیاد خواهد بود.

طبقه دوم در مدار فوق از آی سی LM317 تشکیل شده است که یک رگولاتور یا تنظیم کننده ولتاژ (تثبیت کننده ولتاژ) است. ولتاژ خروجی این رگولاتور توسط مقاومت های R1 و ترکیب سری مقاومت های R2, R3 تنظیم می شود. در حقیقت مقاومت متغیر یا پتانسیومتر R3 برای تنظیم و تثبیت ولتاژ خروجی به کار رفته است. مقاومت R3 باید در محدوده 1k<R3<10k باشد. خازن C2 ولتاژ مقاومت معادل حاصل از سری شدن R2, R3 را در سطح ثابتی نگه می دارد. مدار بسیار ساده و ارزان می باشد. نکته قابل ذکر این که به جای یکسوکننده نیم موج در ورودی می توان از یکسوکننده تمام موج با بازدهی و راندمان بالا استفاده کرد.

کاربرد: رگوله کردن منابع مستقیم دارای ریپل زیاد، منبع تغذیه، آداپتور و ...

نظرات 2 + ارسال نظر
کرمی چهارشنبه 29 فروردین 1403 ساعت 10:31 ب.ظ

سلام vin چنده

سلام
بستگی به بیشینه ولتاژ مورد نیاز شما داره. مثلا اگر میخواید در خروجی ولتاژی بین صفر تا 24 ولت داشته باشبد ورودی شما باید 24 ولت باشه

behrad شنبه 24 مهر 1395 ساعت 11:09 ق.ظ

سلام لطفا دقیقتر بگید قطعات در کدام قسمت قرار بگیرد با تشکر فراوان از شما کارتون درسته

با سلام
منظور جنابعالی را دقیق متوجه نشدم! چون مدار و جای قطعات واضح است. اگر منظورتان از جای قطعات بخش یکسوساز است که دو سر خروجی مدار یکسوساز (نیم موج یا تمام موج) باید به قسمت سمت چپ مدار که با مثبت و منفی مشخص شده است (قبل از دیود 1N4001) قرار میگیرد یعنی بخشی که با VinDC نشان داده شده است. امیدوارم منظور سوال شما را درست متوجه شده باشم.
موفق باشید.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد