Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

مدار هشداردهنده باز شدن درب با سنسور اثر هال

مدار هشداردهنده باز شدن درب با سنسور اثر هال


در اینجا مداری (Circuit) بسیار ساده و کاربردی (Applicable) معرفی می گردد که به وسیله آن می توان از باز شدن درب هر مکان مانند خانه، مغازه و یا هر وسیله ای مانند یخچال مطلع شد. 

 

عملکرد: همان گونه که از مدار مشاهده می شود، مدار از یک سنسور اثر هال (Hall Effect Sensor) یا همان آی سی MH183 تشکیل شده است. توجه کنید که مدار را در چارچوب درب که ثابت است قرار داده و آهن ربایی را در قسمت متحرک در به گونه ای نصب کنید که در هنگام بسته بودن درب، آهن ربا دقیقا در نزدیکی سنسور اثر هال MH183 قرار گیرد. سنسور اثر هال MH183 با تغذیه ای در محدوده 2.7 ولت تا 27 ولت با جریان مصرفی 5 میلی آمپر کار می کند. محدوده دمایی مورد استفاده از این سنسور از منفی 40 تا مثبت 85 درجه سانتی گراد است. ولتاژ خروجی سنسور در حدود 24 ولت است. همان گونه که در شکل می بینید، پین 1 ورودی، پین 2 زمین و پین 3 خروجی سنسور است. متوسط حساسیت این سنسور در حدود 4.5 میلی تسلا است.


مقاومت R1 به همراه خازن C1 ولتاژ تغذیه را برای آی سی MH183 تنظیم می کنند. خازن C1 نقش صافی را برای حذف ریپل های ممکن در تغذیه مدار را ایفا می کند. مقاومت R1 جریان ورودی به آی سی را کنترل می کند. ترانزیستور Q1 در حالت کلکتور مشترک (Common Collector) قرار گرفته است. در نتیجه مقاومت بزرگی را در خروجی آی سی نشان می دهد تا از سوختن احتمالی آی سی جلوگیری کند. از دیگر ویژگی های طبقه کلکتور مشترک، تامین جریان مورد نیاز برای طبقه بعد یا همان ترانزیستور Q2 است. در نتیجه این طبقه نقش بافر جریان (Current Buffer) را دارد. ترانزیستور Q2 به صورت امیتر مشترک به کار رفته است و برای تامین بار یا همان بازر پیزوالکتریک (Piezo Buzzer) به همراه لامپ LED استفاده شده است.


به محض باز شدن در، سنسور فعال شده و لامپ LED به همراه بازر صوتی فعال می شوند و هشدار (Alarm) می دهند. مقاومت R4 جریان مصرفی لامپ LED را محدود می کند و نقش محدود کننده جریان (Current Limiter) را دارد. دیود 1N4148 هم به صورت معکوس با بازر قرار دارد. به بیان دیگر برای حذف اثر Back EMF بازر پیزوالکتریک، از دیود D1 به صورت بایاس معکوس (Reverse Bias) بهره برداری شده است. از طرف دیگر دیود D1 نقش حفاظتی برای ترانزیستور Q2 را بر عهده دارد. می توان به جای بازر از یک رله (Relay) استفاده کرد تا طبقه بعدی را راه اندازی (Driver) کرد.


کاربردها: مدار هشداردهنده باز شدن درب با سنسور اثر هال، مدار هشدار باز بودن درب یخچال، مدار دزدگیر منزل، مدار دزدگیر و ...

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد