Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

مدار تبدیل سوئیچ مغناطیسی کنتاکت بسته به کنتاکت باز و برعکس

مدار تبدیل سوئیچ مغناطیسی کنتاکت بسته به کنتاکت باز و برعکس


در اینجا مداری ساده و کاربردی معرفی می گردد که می تواند برای تبدیل سوئیچ های مغناطیسی (Reed Switch) کنتاکت بسته (Normally Close) به سوویچ مغناطیسی کنتاکت باز (Normally Open) به کار گرفته شود. 

 

 سوئیچ های مغناطیسی (Magnetic Switch) که با نام سنسورهای مغناطیسی (Magnetic Field Switch)  هم شناخته می شوند، قطعاتی هستند که با آشکار شدن میدان مغناطیسی (Magnetic Field)، تغییر وضعیت می دهند. این گونه سنسورهای مغناطیسی معمولا به دو دسته سنسورهای مغناطیسی غیرفعال یا پسیو (Passive Magnetic Sensor) و سنسورهای مغناطیسی فعال یا اکتیو (Active Magnetic Sensor) تقسیم می شوند. سوئیچ مغناطیسی یا Reed Switch از نوع سنسور مغناطیسی پسیو و سنسور اثر هال (Hall Effect Sensor) از نوع سنسور مغناطیسی فعال هستند. سنسور مغناطیسی Reed Switch به دو دسته کنتاکت بسته (Normally Close) و کنتاکت باز (Normally Open) تقشیم می شود. در نوع اول، اتصال یا کنتاکت ها (Contact) در حالت عادی باز هستند و با آشکارسازی میدان مغناطیسی تغییر وضعیت می دهند. نوع دوم برعکس است.


عملکرد: مدار نشان داده شده بسیار ساده است. فرض کنید سوئیچ مغناطیسی یا Reed Switch در حالت نرمال دارای کنتاکت های بسته یا Normally Closed (NC) باشد. در این حالت، ولتاژ بیس امیتر ترانزیستور صفر بوده و ترانزیستور خاموش است. با خاموش بودن ترانزیستور لامپ LED خاموش است. با نزدیک شدن آهن ربا به سنسور مغناطیسی (Reed Switch)، کنتاکت های سوئیچ تغییر حالت داده و باز می شوند. در نتیجه ترانزیستور روشن شده و لامپ روشن می شود. حالت دوم فرض کنید که سوئیچ مغناطیسی یا Reed Switch در حالت نرمال دارای کنتاکت های باز یا Normally Open (NO) باشد. در این حالت ترانزیستور روشن است. با روشن بودن ترانزیستور، لامپ LED نیز روشن است. با نزدیک شدن آهن ربا به سنسور مغناطیسی (RS)، کنتاکت های سوئیچ تغییر حالت داده و بسته می شوند. در نتیجه ولتاژ بیس امیتر (Vbe) ترانزیستور صفر شده و ترانزیستور خاموش می گردد که با این وضعیت، لامپ نیز از مدار خارج می شود.


نکته جالب توجه آنکه به جای سوئیچ مغناطیسی می توان از هر نوع سوئیچ دیگر نیز استفاده کرد. مقاومت R برای محدود کردن جریان ترانزیستور به کار رفته است یعنی در نقش محدودکننده جریان یا Current Limiter به کار رفته است. با تغییر مقدار این مقاومت می توان کاری کرد که ترانزیستور در حالتی که روشن است، در ناحیه فعال (Active Region) و یا در وضعیت اشباع (Saturate Region) کار کند. اگر مقدار مقاومت کم باشد، ترانزیستور وقتی روشن شود، در ناحیه اشباع قرار می گیرد. اگر مقدار مقامت زیاد انتخاب گردد ترانزستور به محض روشن شدن، به ناحیه فعال می رود. می توان از ترانزیستور 2N2222، C945، BC107، TIP122 و ... استفاده شود. انتخاب ترانزیستور بهتر است با توجه به برگه اطلاعاتی (Data Sheet) و کاربرد انتخاب گردد.


اگر ترانزیستور، قدرت جریان دهی مناسب را داشته باشد، می توان به جای لامپ LED از رله الکتریکی استفاده کرد. اگر قرار است در مدار از رله (Relay) استفاده شود، مقدار ولتاژ تغذیه بسته به نوع رله خواهد داشت. مثلا برای رله 12 ولتی بهتر است از منبع تغذیه 12 ولتی استفاده شود. از این مدار می توان برای تبدیل رله تک حالته نرمال بسته به رله نرمال باز و غیره نیز بهره برد.


کاربردها: تبدیل سوئیچ مغناطیسی نرمال بسته به نرمال باز و برعکس، تبدیل رله تک حالته نرمال بسته به رله نرمال باز و برعکس و ...

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد