Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

ماهواره های جاسوسی (بخش دوم)

ماهواره های جاسوسی (بخش دوم)

ماهواره ها (satellite) نوعی تجهیزاتی گردنده به دور زمین هستند که در مدارهایی در فضا (Space) به گرد زمین (Earth) می‌چرخند. معمولا کاربرد ماهواره‌ها در ارتباطات مخابراتی، بررسی منابع زمینی، اهداف نظامی، هواشناسی، جاسوسی، پخش رادیویی و .... می باشد. ماهواره ها به آسانی می توانند ارتباط عظیم اطلاعات به هر جایی از زمین که زیر پوشش ماهواره باشد، را برقرار کنند. ماهواره های شناسایی و جاسوسی به برسی تحرکات زمینی پرداخته و حتی وظیفه شنود مکالمات رادیویی را در ارتفاع بسیار بالا بر عهده دارند. معمولا ماهواره های شناسایی و جاسوسی در ارتفاع هایی بیش از 150 کیلومتر بالاتر از سطح زمین قرار می گیرند. مزیت عمده ارتفاع بالا، پوشش بیشتر و گسترده تر است. ماهواره های شناسایی و جاسوسی مقاومت بالایی در برابر اختلال الکترومغناطیسی (Electromagnetic Interference) و حملات سایبری از خود نشان می دهند. در ادامه به برسسی کامل این نوع ماهواره های پرداخته می شود.  

ماهواره شناسایی راداری

ماهواره های شناسایی و یا عکس برداری که در نور مرئی کار می کنند، نمی توانند از پشت ابر یا گرد و غبار غلیظ فعالیت کنند. در نتیجه طبق تئوری الکترومغناطیس، باید از امواج الکترومغناطیسی با طول موج قادر به نفوذ در ابر یا غبار بهره ببرند. از آن جایی که امواج رادار به سادگی قادر به نفوذ در ابرها بوده و امکان تصویربرداری از هدف های زمینی در تمامی شرایط جوی، در روز و شب را دارا هستند. در ماهواره شناسایی راداری، از امواج رادیویی با طول موج کوتاه در محدوده سانتی متر یا میلی متر استفاده می شود. با پردازش اطلاعات دریافتی، از هدف تصویربرداری می شود. در کنار این مزیت، باید توجه داشت که مطابق قانون الکترومغناطیس، وضوح تصویر به دلیل استفاده از طول موج ریزتر، کاهش پیدا می کند. برای رفع این معظل باید از آنتن بسیار بزرگ با قطر صدها متر استفاده کرد که به سادگی امکان پذیر نیست. برای حل مشکل ابعاد بزرگ آنتن، از رادار روزنه مصنوعی (SAR) استفاده می شود. در این حالت، به جای استفاده از آنتنی با ابعاد فیزیکی بزرگ، از حرکت ماهواره به عنوان آنتن مجازی استفاده می شود و با پردازش داده ها، تصاویری عکس مانند، هر چند باز هم با وضوح کمتر نسبت به عکس های با طول موج مرئی، ایجاد می شود.


ماهواره عکسبرداری با حسگرهای دیجیتال

ماهواره های عکسبرداری با حسگرهای دیجیتال، تصاویر دیجیتال که از حسگرهای CCD (در حال حاضر در دوربین گوشی های هوشمند های نیز استفاده می شود) دریافت می شود را به طور لحظه ای ارسال می کند. حتی برای افزایش کیفیت تصاویر، از رایانه ها برای تحلیل سریع تر، دقیق تر و بهتر عکس ها استفاده می شود. نسل جدید ماهواره های عکسبرداری با حسگرهای دیجیتال، به حسگرهای پیشرفته تر مجهز بوده و توانایی عکسبرداری با اشعه فروسرخ برای تصویربرداری شبانه و تشخیص اهداف استتار شده و امکان نقشه برداری زمینی را دارند. همچنین عمر عملیاتی بالایی نیز دارند. علاوه بر آن، دارای پوشش رادار گریز بوده که امکان ردگیری آن از زمین با رادار را به کمترین میزان می رساند.


ماهواره ناوبری

ماهواره های ناوبری طبق اصل ساده زمان سنجی، فعالیت می کند. این ماهواره های در حال گردش در مدارهای دایره ای، با یک ساعت دقیق اتمی، علائم مربوط به خود ماهواره و زمان سنجی آن را انجام می دهند. همان گونه که می دانیم، با دریافت همزمان سیگنال های سه ماهواره، می توان موقعیت هر جسمی را به طول دقیق مشخص کرد.

ماهواره های ناواِستار، سامانه GPS آمریکایی، سامانه GLONASS روسی، سامانه Galileo اروپایی و سامانه BeiDou چینی، از جمله نمونه های ماهواره های ناوبری هستند.


ماهواره پیش اخطار

ماهواره های پیش اخطار، برای تخمین زمان و ردیابی سلاح ها و موشک های شلیک شده به کار می روند. نخستین ماهواره پیش اخطار حمله موشکی در سال 1960 با نام سامانه اخطار دفاعی (Missile Defense Alarm System) که به اختصار مایداس (MiDAS) نامیده می شد در مدار قرار گرفت. امروزه با استفاده از حسگرهای فروسرخ در ماهواره های پیش اخطار، حرارت ناشی از پرواز موشک شلیک شده را ثبت و مسیر آن را ردیابی شده و زمان رسیدن به هدف و مختصات جغرافیایی هدف ارسال می گردد. برای نمونه، در جنگ متحدان با عراق در ابتدای سال 1991 (عملیات توفان صحرا)، ماهواره های پیش اخطار، شلیک موشک های عراقی به سمت هدف هایی در خارج از این کشور را به محض پرتاب کشف و گزارش می کردند. نسل جدید این نوع ماهواره، به سامانه طیف نگار مجهز شدند که با تحلیل امواج حرارتی و نوری منتشر شده از موشک، می توانند سوخت مورد استفاده در موشک، حرارت موتور موشک، دمای بدنه موشک، کارایی سامانه پیشرانه، سرعت و شتابگیری موشک وبرد آن را تعیین کنند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد