Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

ماهواره های جاسوسی (بخش اول)

ماهواره های جاسوسی (بخش اول)

ماهواره ها (satellite) نوعی تجهیزاتی گردنده به دور زمین هستند که در مدارهایی در فضا (Space) به گرد زمین (Earth) می‌چرخند. معمولا کاربرد ماهواره‌ها در ارتباطات مخابراتی، بررسی منابع زمینی، اهداف نظامی، هواشناسی، جاسوسی، پخش رادیویی و .... می باشد. ماهواره ها به آسانی می توانند ارتباط عظیم اطلاعات به هر جایی از زمین که زیر پوشش ماهواره باشد، را برقرار کنند. ماهواره های شناسایی و جاسوسی به برسی تحرکات زمینی پرداخته و حتی وظیفه شنود مکالمات رادیویی را در ارتفاع بسیار بالا بر عهده دارند. معمولا ماهواره های شناسایی و جاسوسی در ارتفاع هایی بیش از 150 کیلومتر بالاتر از سطح زمین قرار می گیرند. مزیت عمده ارتفاع بالا، پوشش بیشتر و گسترده تر است. ماهواره های شناسایی و جاسوسی مقاومت بالایی در برابر اختلال الکترومغناطیسی (Electromagnetic Interference) و حملات سایبری از خود نشان می دهند. در ادامه به برسسی کامل این نوع ماهواره های پرداخته می شود.  

ماهواره های عکسبرداری

ماهواره های عکسبرداری اولین نمونه ماهواره های شناسایی و جاسوسی هستند. همان گونه که از اسم آن ها برمی آید، وظیفه آن ها، تصویربرداری از مناطق مختلف است. کیفیت عکس، ارتفاع قابل عکس برداری، کارکرد مناسب در شرایط آب و هوایی مختلف و ... از جمله ویژگی هایی است که این نوع ماهواره ها باید داشته باشند. در حقیقت ماهواره های عکسبرداری، هملن دوربین عکاسی با لنزهای بسیار قوی و بزرگ برای گرفتن عکس های دقیق از اشیا روی زمین هستند. حلقه های فیلم در این ماهواره ها درون یک کپسول محافظ قرار دارند. با تمام شدن حلقه فیلم ها، فرمان زمینی، کپسول حاوی عکس ها در نقطه تعیین شده روی زمین و در زمان مشخص رها می گردد. اگرچه این نوع ماهواره با حلقه فیلم، در زمان های گذشته بیشتر مورد استفاده قرار می گرفت. در نمونه های پیشرفته تر، فیلم های حساس به نور فروسرخ هم قابل تهیه بود تا امکان عکسبرداری شبانه و تشخیص اجسام و هدف های استتار شده را فراهم کنند. کارکرد ماهواره های عکس برداری با حلقه فیلم، بیشتر محدود به شناسایی استراتژیک و تصویربرداری از هدف های ثابت و نقاطی مانند تصاویر از پایگاه های موشکی و سایت های نظامی بود که نیاز فوری به شناسایی آنها وجود نداشته باشد.


ماهواره های مخابراتی

از تئوری های انتشار امواج (Wave Propagation) و الکترومغناطیس (Electromagnetic) می دانیم که برقراری ارتباط رادیویی در فواصل زیاد نیازمند استفاده از امواج رادیویی با طول موج بلند (فرکانس کم) و بازتاب آن از لایه یونوسفر جو است. اگرچه امروزه فرکانس های بالا با طول موج کم نیز مورد استفاده قرار می گیرند. معمولا ماهواره های مخابراتی در ارتفاع سی و شش هزار کیلومتری از سطح زمین بر فراز استوا (مدارهای زمین آهنگ که همواره بر فراز نقطه ای در آسمان، ثابت هستند) می گردند. از نظر علمی اثبات می شود که برای برقراری ارتباط میان هر دو نقطه از زمین توسط ماهواره های زمین آهنگ، تنها سه ماهواره مخابراتی کافی است.


ماهواره های شنود الکترونیکی

می دانیم استفاده از امواج الکترومغناطیس و امواج رادیویی مانند امواج رادار در ارسال و دریافت داده های دیجیتال و آنالوگ به کار می رود. ماهواره های شنود الکترونیک در رده سری ترین انواع سامانه های ناوبری نظامی قرار دارند. این نوع ماهواره ها برای ضبط علائم راداری با شنود مخابراتی و ... در دو دسته ماهواره های مدار پایین و ماهواره های زمین آهنگ قرار می گیرند. ماهواره های جاسوسی الکترونیکی مدار پایین، ماهواره های کوچکی هستند که در هر بار گردش مداری خود به دور زمین، انتشارات الکترومغناطیسی از منطقه هدف را گردآوری می کنند. همچنین ماهواره های شنود الکترونیکی مدار پایین با توجه به زمان کوتاه عبور آنها از بالای هدف و گردش زمین به دور خود، به منظور پوشش هر چه بهتر هدف، به صورت خوشه ای در مدار قرار می گیرند تا به ترتیب از بالای هدف عبور کنند. سادگی نسبی، اندازه کوچک آنتن به دلیل فاصله کوتاه از هدف و ارزانی از مزیت های بارز و از طرفی پوشش ندادن دائمی هدف و عمر عملیاتی کوتاه از بزرگ ترین عیب این نوع ماهواره ها است.


ماهواره جاسوسی الکترونیک مدار زمین آهنگ، دارای ابعاد بزرگ بوده که مانند ماهواره های مخابراتی در ارتفاع سی و شش هزار کیلومتری از سطح زمین بر فراز یا در حوالی هدف قرار می گیرند. می دانیم با توجه به قانون عکس مجذور فاصله، ماهواره شنود الکترونیک مدار زمین آهنگ به آنتن های بزرگ برای ارسال و دریافت سیگنال نیاز دارند. برای نمونه، ماهواره شنود الکترونیک Rhyolite دارای آنتی به قطر 30 متر بود. این در حالی بود که نسل بعدی این ماهواره ها موسوم به Trumpet، آنتنی به قطر حدود 90 متر داشت. نمونه های پیشرفته تر این نوع ماهواره با آنتن بشقابی تکمیل شدند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد