Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

تفاوت آلترناتور (Alternator) و دینام (Dynamo)

تفاوت آلترناتور (Alternator) و دینام (Dynamo)

همان گونه که میدانیم آلترناتور (Alternator) و دینام (Dynamo) تفاوت زیادی دارند هرچند که اکثر افراد هردوی آن ها را دینام می تامند اما دیگر چیزی به نام دینام وجود ندارد و اکثر اتومبیل های جدید آلترناتوری هستند. در دینام حوزه مغناطیسی توسط سیم پیچ ایجاد شده و توسط آرمیچر دریافت می شود اما در آلترناتور حوزه توسط روتور در مرکز ایجاد شده و توسط سیم پیچ های استاتور دریافت می گردد. 

 

معمولا آلترناتور وزن کمتری نسبت به دینام دارد. آلترناتور حجم کمتری را اشغال می کند و نگهداری آلترناتور به مراتب ساده تر از دینام می باشد. آفتاماتهای مصرفی در آلترناتور ها به مراتب ساده تر و نیاز به سرویس کمتری دارد. دینام فقط توانایی شارژ باتری در دورهای بالا را دارد یعنی دینام در دورهای پایین نمیتواند باطری را شارژ کند اما آلترناتور در تمامی شرایط نه تنها می تواند باطری را شارژ کند بلکه تمام نیازهای مصرف کننده های برقی را حتی در دور آرام نیز تامین می کند.


اساس کار آلترناتور

روتور آلترناتور با جریانی که از باطری در ابتدای کار می گیرد تحریک اولیه شده و با عبور این جریان از روتور حوزه مغناطیسی ایجاد می شود و این حوزه مغناطیسی توسط استاتور دریافت و از طریق دیودهای قدرت، برای شارژ باطری و از طریق دیودهای تحریک برای تحریک روتور ارسال می شود. مجموعه ی کنترل کننده آلترناتور از 3 عضو اصلی تشکیل شده است.

دیودها

آفتامات

خازن


دیودها

تمامی مصرف کننده ها در یک خودرو از برق مستقیم استفاده می کنند اما متاسفانه برق تولیدی متناوب به یک قطعه سوم نیاز داد که این برق AC را به DC تبدیل کند و آن قطعه در دینام دو نیم حلقه و در آلترناتور دیودها هستند. دیودها با عمل یکسوسازی که روی جریان متناوب اعمال می کنند آن را به جریان مستقیم تبدیل می کنند. در آلترناتور ها از دو نوع دیود استفاده می شود که هرکدام وظیفه مجزا دارند.


دیودهای قدرت

تعداد دیودهای قدرت معمولا 6 عدد است برای هر فاز از آلترناتورها 2 دیود قدرت استفاده می شود (آلترناتورها معمولا 3 فاز هستند. البته پراید 4 فاز است که یک فاز مشترک است). به یکی از دیودها، دیود منفی و به دیگری دیود مثبت گفته می شود و انتهای سیم پیچ هر فاز از استاتور بین این دو دیود قرار می گیرد و دیود مثبت سیگنال مثبت تولیدی را به صورت جداگانه به ترمینال مثبت باطری می فرستد. دیود منفی نیز سیگنال منفی را به صورت جداگانه به ترمینال منفی باطری (بدنه) می فرستد.


دیودهای تحریک

این دیود ها وظیفه دارند که بخشی از برق تولیدی را برای تحریک روتور به روتور برسانند و تعداد آنها برای هر فاز 3 عدد است. از وظایف مهمی که دیودهای تحریک دارند این که در حالت خاموش که سوییچ باز است مانع از ورود برق باطری به سیم پیچ های استاتور می شود.


آفتامات

ابتدا توجه کنید که جریان همیشه از قسمتی که ولتاژ بیشتری دارد به قسمتی که ولتاژکمتری دارد حرکت می کند. پس برای این که آلترناتور بتواند باطری را شارژ کند باید ولتاژ تولیدی بیشتر از ولتاژ باطری باشد. معمولا باطری سالم 6/12 ولت است و آلترناتور هم معمولا 5/14 ولت تولید می کند تا جریان از آلترناتور به باطری منتقل شود. مهمترین برتری آلترناتور به دینام به خاطر وجود آفتامات آن است آفتامات با کنترل جریانی که به روتور می رود عملکرد کلی آلترناتور را کنترل می کند.


آلترناتور در دورهای بالا تمایل دارد ولتاژ بیشتری تولید کند اما ولتاژ زیاد باعث می شود باطری با جریان بیشتری شارژ شود که برای سلامت باطری مناسب نیست. ولتاژ آفتامات برای جلوگیری از این عمل از آمپر جریان عبوری از روتور می کاهد که باعث می شود قدرت حوزه مغناطیسی روتور کاهش یابد. ولتاژ این کاهش جای افزایش دور را بگیرد و ولتاژ تولیدی آلترناتور را در 5/14 ثابت کند.


با کاهش دور آلترناتور، ولتاژ تولیدی کاهش می یابد و آلترناتور نمی تواند شارژ کند. اما آفتامات با افزایش آمپر عبوری از روتور، حوزه مغناطیسی آن را قوی تر می کند و این افزایش قوای حوزه مغناطیسی جای کاهش دور را پر می کند و دوباره ولتاژ تولیدی را به 5/14 می رساند. با این مکانیزم، آلترناتور می تواند باطری را در دور آرام هم شارژ کند.


نحوه عملکرد آفتامات

منفی روتور از آفتامات تامین می شود یعنی منفی روتور از آفتامات میگذرد. آفتامات با اعمال کردن مقاومت های مختلف در مسیر این جریان، بر قدرت حوزه مغناطیسی تاثیر می گذارد. همچنین آلترناتور در هوای گرم میل به تولید ولتاژ بالا ودر هوای سرد میل به تولید ولتاژ کم دارد. آفتامات در این موارد نیز همونطور که برای دور بالا ولتاژ پایین عمل می کند، انجام می دهد.


خازن

وظیفه حذف نوسان ها (ریپل) و نویزهای جریان خروجی را بر عهده دارد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد