Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

آموزش کامل طراحی و ساخت سه نوع دنبال کننده خورشیدی به همراه کد

آموزش کامل طراحی و ساخت سه نوع دنبال کننده خورشیدی به همراه کد


یک راه برای بالا بردن راندمان سلول های خورشیدی (Solar Panel) و در نتیجه دستیابی به توان الکتریکی تولید شده بیشتر، اضافه کردن قابلیت دنبال کردن خورشید (Solar Tracking) به آنهاست. از آنجایی که خورشید در طول روز و فصل های مختلف سال، در آسمان حرکت می کند، مقدار نوری که یک باتری خورشیدی ثابت در شرایط مختلف دریافت می کند متفاوت بوده و در نهایت مقدار توان الکتریکی خروجی سلول خورشیدی (Solar Cell) همیشه بیشینه نخواهد بود.  

امروزه استفاده از باتری های خورشیدی برای تولید توان الکتریکی در جهان در حال افزایش است. در بسیاری از کشورها بخشهای خصوصی مانند هتلها در معماری بیرونی ساختمان از باتری های خورشیدی استفاده کرده اند و در نتیجه علاوه بر جذابیتی که ساختمان کسب می کند کل مصرف برق هتل نیز از انرژی تولیدی توسط این باتری ها تامین می گردد و علاوه بر آن سالانه بخش زیادی از این توان الکتریکی تولیدی که مازاد بر مصرف هتل است به دولت فروخته می شود.


در اینجا آموزش کامل طراحی و ساخت سه نوع دنبال کننده خورشیدی (Solar Tracker) به همراه کدهای نوشته شده قرار داده شده است. این دنبال کننده های خورشیدی قادرند خورشید را دنبال کنند و پنل را همیشه رو به خورشید نگه دارند، پس بوسیله ی آن میتوان بازدهی پنل را افزایش داد. در حقیقت توسط این سیستم، پنل دارای هوش میشود و میتواند خورشید را دنبال کند. پنلهایی که خورشید را دنبال میکنند همیشه بیشترین مقدار ممکن از نور خورشید را دریافت میکنند و در نتیجه نسبت به پنلهای ثابت همیشه خروجی بیشتری خواهند داشت.


سه نوع طراحی در این جا آموزش داده می شود:

دنبال کننده خورشیدی ساده و ارزان با قابلیت حرکت در یک راستا بدون استفاده از میکروکنترلر یا آردینو

دنبال کننده خورشیدی با قابلیت حرکت در یک راستا با استفاده از آردینو به همراه کدها

دنبال کننده خورشیدی با قابلیت حرکت در دو راستا با استفاده از آردینو به همراه کدها


هر یک از دنبال کننده های خورشیدی سعی می کنند زاویه ی بین نور خورشید و پنل را به حداقل برساند به این منظور که روی پنل خورشیدی بیشترین مقدار ممکن از نور خورشید بتابد و در نتیجه در تمام لحظات بیشترین انرژی ممکن تولید شود و بازدهی پنل ماکزیمم باشد. راهنمای ساخت به صورت گام به گام و تصویری به همراه کدهای نوشته شده است. تصاویر نمونه های ساخته شده نیز آورده شده است. برای دریافت کافی است بر روی عبارت "دانلود فایل" در زیر کلیک کنید.

دانلود فایل

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد