Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

طراحی، تحلیل و شبیه سازی گام به گام موجبر مستطیلی

طراحی، تحلیل و شبیه سازی گام به گام موجبر مستطیلی


موجبر یا هادی موج، ساختاری است که امواجی چون امواج الکترومغناطیسی و امواج صوتی را هدایت می‌کند. برای هر نوع موج، انواع مختلفی از موجبر وجود دارد. نوع اصلی و معمول آن یک لوله فلزی توخالی است. موجبرها در شکل هندسی تفاوت دارند که می‌توانند انرژی را منتقل کنند. موجبرهای مختلفی برای فرکانس‌های مختلف مورد نیاز است. 

 

به عنوان مثال یک فیبر نوری که امواج نوری را هدایت می‌کند، نمی تواند امواج میلی متری را نیز هدایت کند. در طبیعت نیز ساختارهایی وجود دارند که همانند موجبر عمل می‌کنند. برای مثال یک لایه در اقیانوس می‌تواند آواز نهنگ‌ها را تا فاصله‌های خیلی دور هدایت کند. لوله های توخالی با سطح مقطع مستطیلی و دایروی تشکیل شده از یک رسانا اگر به نحور مناسب تحریک شوند، می توانند امواج TM و TE را انتقال دهند. این موجبرها چون از یک هادی تشکیل شدهاند توانایی انتقال امواج TEM را ندارند. موجبرهای مستطیلی از اولین نوع موجبرهایی بوده اند که در عمل و در انتقال موج استفاده شده اند. این نوع موجبرها در اندازه های مختلف ساخته شده و امروزه در محدوده 300 مگاهرتز تا 300 گیگاهرتز در دسترس می باشند. به عنوان نمونه موجبر استاندارد مستطیلی WR-90 با ابعاد داخلی 286/2 ساتی متر و 016/1 سانتی متر در باند X از فرکانس 8 گیگاهرتز تا 12 گیگاهرتز در سیستم های مایکروویو و رادار کاربردهای فراوانی دارد.


در این پروژه، ابتدا مباحث تئوری موجبرهای مستطیلی به طور کامل مورد بررسی قرار می گیرد و سپس روابط طراحی معرفی شده و در ادامه موجبر طراحی شده در محیط نرم افزار HFSS شبیه سازی می شود و نتایج بررسی می شوند.

این پروژه به همراه فایل های شبیه سازی قابل دانلود است. برای دانلود کافی است بر روی "دانلود فایل" در زیر کلیک کنید.


دانلود فایل

 

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد