Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

مدار درایور لامپ LED با برق شهر طرح اول

مدار درایور لامپ LED با برق شهر طرح اول


در اینجا مدار راه اندازه یا درایور (Driver) لامپ های ال ای دی (LED) با برق شهر مورد بررسی قرار می گیرد. 

عملکرد: لامپ های LED از جمله لامپ هایی است که امروزه به دلیل عمر طولانی، مصرف توان الکتریکی کم، راندمان بالا و ویژگی های ممتاز دیگر، در مقایسه با دیگر لامپ ها برتری خود را اثبات کرده است. البته حرارت تولیدی برای لامپ های LED با توان بالا و زاویه پرتوافکنی خاص از عیب های این لامپ ها به شمار می رود. لامپ های LED تکی معمولا با ولتاژ کم روشن می شوند. به همین دلیل طراحی منبع تغذیه از گام های مهم در راه انداز این لامپ ها به شمار می رود. در نمونه های صنعتی معمولا از مدارهای کاهنده یا افزاینده ولتاژ DC برای راه اندازی و تامین جریان و ولتاژ مورد نیاز این لامپ ها استفاده می شود. ولی با کمی دقت می توان مشاهده کرد که با مدارهای ساده تر نیز می توان به چنین هدفی دست یافت. مدار معرفی شده در اینجا نیز یکی از این راه اندازهای ساده است.


در مدار بالا، مقاومت و خازن سری برای کاهش ولتاژ به کار رفته اند. مقاومت نقش محدود کننده جریان (Current Limiter) را دارد. دیود 1N4004 موازی شده به صورت معکوس برای جلوگیری از پدیده ولتاژ اضافه (Over Voltage) در خازن به کار رفته است. به جای این دیود می توان از دیود 1N4007 نیز استفاده کرد. دقت شود که خازن و مقاومت سری به نوعی نقش فیلتر بالاگذر را نیز بازی می کنند. از آنجایی که خازن عنصر راکتیو (Reactive) است تنها می تواند ولتاژ برق شهر را کاهش دهد (البته این مورد جای بحث دارد که خارج از مبحث مورد نظر در اینجا است). یکی از مهم ترین عیب این مدار آن است که با افزایش شدید برق شهر (نوسان برق شهر) لامپ می سوزد و با کاهش شدید برق شهر لامپ دیگر روشن نمی شود. می توان از تعداد بیشتری لامپ LED به صورت سری استفاده کرد. در این صورت مقدار خازن باید افزایش یابد. عیب سری کردن لامپ ها آن است که اگر یکی بسوزد بقیه روشن نمی شوند. همچنین می توان لامپ های LED بیشتری را موازی با یکدیگر قرار داد. در این صورت مقدار مقاومت باید کاهش یابد. تغییر تعداد لامپ LED چه به صورت سری و یا موازی نیازمند محاسبات است که در آینده به طور کامل بحث خواهد شد.


کاربردها: لامپ کم مصرف خانگی، سیستم روشنایی ارزان، چراغ مطالعه و ...

نظرات 4 + ارسال نظر
رسول دوشنبه 28 اسفند 1402 ساعت 12:35 ب.ظ

سلام
شاید من اشتباه میکنم، ولی فکر میکنم اصلا بحث فاز به پایین وصل باشه یا بالا مطرح نیست، چون برق AC هست و متناوبا جهت جریان داره عوض میشه؛ یه بار بالا به پایین و یه بار برعکس.

سلام
حرف شما صحیح هست. اون نظر در مورد نیم سیکل بود. وگرنه طبق فرمایش شما، چون برق AC متناوبا در حال تغییر است، فاز از پایین یا بالا به مدار وارد بشه تغییری در کلیت مدار نخواهد داشت.

Reza پنج‌شنبه 7 اردیبهشت 1402 ساعت 05:13 ب.ظ

من با مقاومت ۴۷ کیلو ۲ وات هم امتحان کردم‌ بشدت داغ کرد. ولی با مقاومت ۴۷۰کیلو تست کردم براحتی کار کرد. ولی با نور کم

سلام دوست عزیز
ممنون بابت به اشتراک گذاشتن تجربه اتون
اجازه بدید دوباره مدار رو تست کنم و اگر نیاز بود پست رو اصلاح میکنم

فرهود شنبه 16 بهمن 1400 ساعت 07:20 ب.ظ

اگه فاز از سیم پایینی بیاد از دیود میگذره با یک آمپر و ال ای دی می سوزه.!!!!به شرطی درسته که فاز از سیم بالایی بیاد

سلام دوست عزیز
اگر فاز از سیم پایینی بیاد حتی اگر از امپدانس خازن هم صرف نظر کنیم مقاومت یک کیلویی رو سر راهش میبینه و حداکثر جریان 220 میلی آمپر از المان ها میگذره. این در حالی هست که خود خازن هم امپدانسی را ایجاد میکنه. در نتیجه احتمال سوختن المان های مدار خیلی کم هست.

از طرف دیگر باید توجه داشته باشید اگر فاز از سیم پایینی بیاد لامپ LED در حالت
Backward-Bias
قرار میگیره و اصلا هیچ اتفاقی براش نمیفته.

در این حالت لامپ اصلا روشن نمیشه.
ولی در کل به نکته جالبی اشاره فرمودید

محمد جمعه 2 مهر 1400 ساعت 10:23 ب.ظ

با سلام
این مدار من بستم اشکال مدار فوق این است که مقاومت یک کیلو اهم بعد از چند ثانیه بشدت داغ می کند

سلام دوست عزیز
سپاس بابت به اشتراک گذاشتن تجربه خودتون

احتمالا شما از مقاومت های یک چهارم وات استفاده کردید. توصیه میشه از مقاومت یک کیلو اهم یک وات استفاده کنید.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد