Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

آموزش Word بخش نهم

آموزش Word بخش نهم


در این پست با بخش نهم آموزش نرم افزار مایکروسافت ورد همراه خواهیم بود.  

تنظیمات صفحه (Page Setup)

قبلاً با این پنجره آشنا شده بودید حالا با کادر حاشیه ها (Margins) بروید. در گزینه From Edge دو گزینه بنام Header & Footer می بینید که محل درج متن سرصفحه و یا پائین صفحه را نسبت به لبه کاغذ نشان میدهد.


سرصفحات و پا صفحات متفاوت (Header & Footer)

برای فعال کردن این گزینه باید از کادر Layout استفاده کنید.


تفاوت سرصفحه و پاصفحه در صفحات زوج و فرد (Different odd & even)

در حالت عادی و قبل از اینکه در داخل این گزینه علامت تیک بزنید سرصفحه و یا پا صفحه های صفحات زوج و فرد همانند یکدیگرند یعنی اگر در صفحه اول کلمه "بنام خدا" را تایپ کنید، این کلمه در تمام صفحات زوج و فرد تکرار میگردد. اما اگر در داخل این گزینه تیک بزنید حال سرصفحات و یا پا صفحات، زوج با فرد متفاوت است یعنی میتوانید برای صفحات زوج یک سرصفحه و یا پا صفحه و برای صفحات فرد سرصفحه و یا پاصفحه دیگری داشته باشید.


تفاوت سرصفحه و پا صفحه در صفحه اول (Different First Page)

معمولاً چون در صفحه اول، نام کتاب یا جزوه یا پایان نامه نوشته میشود، لذا میتوان برای صفحه اول یک سرصفحه یا پاصفحه جدا تعریف نمود با زدن تیک داخل این گزینه سرصفحه و پاصفحه صفحه اول با دیگر صفحات متفاوت خواهد بود.


آشکار و پنهان کردن متن پرونده (Show/Hide Document Text)

هنگامی که سرصفحه خود را باز میکنید، چنانچه به متن پرونده خود نگاه کنید این متن به رنگ خاکستری می باشد باکلیک روی این گزینه میتوانید از برنامه بخواهید تا متن پرونده را نمایش ندهد. توجه داشته باشید که کلیک روی این گزینه فقط موجب عدم نمایش متن پرونده میگردد، نه حذف آن.


رفت و آمد بین سرصفحه و پا صفحه (Switch Between Header & Footer)

هنگامی که روی زیر منوی Header & Footer در منوی View کلیک میکنید تا سرصفحه شما باز گردد مکان نمای شما در داخل سرصفحه قرار دارد. با فشردن این نشانه مکان نما به داخل پا صفحه میرود اگر یکبار دیگر این نشانه را بفشارید مکان نما مجدداً از پا صفحه به داخل سرصفحه خواهد آمد و بدین ترتیب میتوانید در سرصفحه و پا صفحه رفت و آمد کنید البته میتوانید از کلیدهای Arrow Key یا جهت نما نیز استفاده کنید.

نمـایش سرصفحه و پا صفحه در صفحه قبل و بعـد(Show previous) (Show next)

چنانچه در Page setup جلوی گزینه Different odd & even علامت تیک قرار داده باشید، صفحات زوج و فرد با هم متفاوت خواهند بود. توسط کلیک روی این نشانه به سرصفحه و پاصفحه زوج و فرد میتوانید مراجعه کنید. بستن سرصفحه و پاصفحه با Close انجام میشود.


علائم در ورد

سمبل (Symbol) به شما امکان میدهد تا از قلم های علائم استفاده کنید. با این قلمها حق تایپ ندارید فقط حق دارید تا برای درج علائم استفاده کنید علائمی مانند: فلش، هواپیما، گوشی تلفن وبرای درج ایـن علائم در صفحه باید روی منوی Insert زیر منوی Symbol کلیک نمائید تا پنجره آن ظاهر گردد. تـوسط این کادر محـاوره ای میتوانید علائم مختلف را درج کنید. برای ایـن کار اول لازم است تا یکی از قلـم های علائم را انتخاب کنید. حال روی کاراکتر مورد نظر کلیک نمائید و بعد با کلیـک روی کلید Insert آن کاراکتر روی صفحه شما (در محل مکان نما) درج خواهد شد. شما میتوانید برای کاراکتر مورد نظر کلید ترکیبی و میانبر نیز تعریف نمائید برای این کار:


کاراکتر مورد نظر خود را انتخاب نمائید. روی کلید Shortcut key کلیک نمائید. در قسمت Press new shortcut key کلید میانبر و ترکیبی را تعریف کنید. روی دکمه Assign سپس دکمه Close کلیک نمائید.


گلوله ها و شماره ها گلوله ها و شماره ها (Bullets & Numbering)

توسط این زیر منو که در منوی Format قرار دارد میتوانید به اول هر پاراگراف یک گلوله یا شماره اضافه کنید. البته میتوانید از نوار ابزار Formatting با کلیک بر روی دکمه هایBullets ، Numbers نیز استفاده کنید که البته برای غیر فعال شدن دکمه های نوار ابزار میتوانید از کلید Backspace استفاده نمائید.


گلوله ها (Bulleted)

توسط این پنجره میتوانید به ابتدای هر پاراگراف گلوله ای بیفزائید در این پنجره علائم مختلفی وجود دارد که میتوانید بجای استفاده از گلوله از آنها استفاده نمائید. اگر هیچکدام از نمونه های علائم مورد نظر شما نبود میتوانید توسط گزینه Customize علائم دیگری را انتخاب کنید برای فعال شدن این گزینه باید هر چیزی را غیراز None انتخاب کنید با کلیک روی این گزینه پنجره دیگری باز میشود. اگر دکمه Font را بفشارید تغییر علائم را در کادر محاوره ای Font فقط در قسمت لاتین میتوانید اعمال کنید از قبیل تغیییر رنگ یا سایز قلم. اگر دکمه Bulleted را بفشارید وارد کادر محاوره ای Symbol میشوید و میتوانید یکی از علائم دلخواه را انتخاب کنید. در قسمت Bullet position میتوانید موقعیت گلوله خود را در سطر جابجا کنید. در قسمت Text Position میتوانید موقعیت متن را نسبت به گلوله مشخص کنید. میتوانـید متن خود را به گلـوله نزدیک و یا از آن دور کنید پس از تعیین این انتخاب ok را بزنید.


شماره (Numbered)

توسط این کادر میتوانید بجای استفاده از گلوله در اول هر پاراگراف از شماره یا حرف استفاده کنید در این پنجره نمونه های مختلف شماره وجود دارد اگر هیچ یک مورد پسند شما واقع نشد میتوانید توسط گزینه Customize خودتان انتخابها را تعریف کنید. در قسمت Number Format نوع قالب شماره را میتوانید تعیین کنید و در قسمت Start at شما میتوانید مشخص کنید که اولین پاراگراف چه شماره ای داشته باشد. در قسمت Number position میتوانید موقعیت شماره را مشخص کنید و در قسمت Text position میتوانید مقدار تو رفتگی لازم را برای فاصله متن نسبت به شماره مشخص کنید.


پاورقی

برای درج پاورقی باید از منوی Insert زیر منوی Font را انتخاب کنید. با انتخاب این منو پنجره ای ظاهر میگردد. با انتخاب این گزینه و زدن تائید، مکان نما به پائین صفحه میرود و به شما اجازه میدهد تا توضیح مطلب خود را بنویسید البته میتوانید از کلید ترکیبی Alt+Ctrl+F نیز استفاده کنید. برای درج اولین پاورقی در پاراگراف اول مکان نما را بعد از کلمه راه انداز قرار دهید، حال از منوی Insert روی زیر منوی Font رفته کلیک نمائید. اکنون Font را تیک بزنید. حال کلید ok را بزنید پس از زدن ok مکان نما به پائین صفحه انتقال پیدا خواهد کرد و شما میتوانید توضیح پائین صفحه را بنویسید.


با زدن ok خود برنامه بطور خودکار عدد یک را کمی بالاتر در محیط متن بعد از کلمه راه انداز قرار داده و همین طور عدد یک پائین صفحه را و از طرفی برا جدا کردن محیط متن و پاورقی خطی رسم کرده است. در کل میتوان گفت شما فقط یک درج پاورقی کردید و توضیح نوشتید اما برنامه دو عدد یک (یکی در بالای متن و یکی در پائین متن) درج کرد و خط جداکننده محیط و متن را نیز کشیده است. چنانچه قلم عددهای بالای متن کوچک هستند شما میتوانید سایز آنها را تغییر دهید. زمانی که روی کلمه در درون متن قرار بگیرید توضیح متن پائین صفحه را بشما در Box کوچکی نشان خواهد داد. در صورتیکه بخواهید پاورقی را از بین ببرید کافی است شماره بالای کلمه درون متن را بلوک کرده و کلید Delete را از صفحه کلید بفشارید.


در صورتیکه بخواهید خط جداکننده محیط و متن را به وسط یا سمت راست یا چپ صفحه انتقال دهید مراحل زیر را دنبال کنید: صفحه را از منوی View به حالت Normal ببرید. از منوی View زیر منوی Fonts را انتخاب کنید توجه داشته باشید دستور Font را از منوی Insert  فعال کرده باشید وگرنه این زیر منو برای شما فعال نخواهد بود. زمانی که صفحه به دو قسمت تقسیم شد از Drape Down جعبه Font در صورتیکه Font  را انتخاب کرده باشید و در جعبه Endnote در صورتیکه Endnote را انتخاب کرده باشید گزینه Font Separator را انتخاب کنید خط ظاهر شده و شما میتوانید از نوارابزار Formatting  با استفاده از کلیدهای Center برای وسط چین کردن Align Right برای راست چین کردن و Align Left  برای چپ چین کردن خط استفاده کنید. شما میتوانید از منوی View حال پنجره را به حالت Page Layout ببرید.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد