Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

آموزش ماکرومدیا فلش Macromedia Flash بخش دوم

آموزش ماکرومدیا فلش Macromedia Flash بخش دوم


لایه ها لایه ها به مانند صفحات شفافی بر روی صفحه کاری قرار گرفته اند. اشیا بر روی این لایه ها به صورت مستقل عمل میکنند. به این صورت شما میتوانید هر کدام از اشیا روی لایه های مختلف را دستکاری کنید و یا اینکه یک لایه را به جلو یا پشت لایه مورد نظر انتقال دهید،بدون اینکه اشیا دیگر خراب شوند. با توجه به شکل زیر به اجزای لایه نگاهی دقیقتر بیندازید: Layer Names: در اینجا نام لایه ها را مشاهده میکنید. برای تغییر نام یک لایه است روی آن دو بار کلیک کرده و نام آن را عوض کنید. Add a layer: برای ایجاد یک لایه جدید از این گزینه استفاده میشود. Add a Motion Guide Layer: این گزینه شما را قادر میسازد تا یک لایه ی راهنما ایجاد کنید.  

پس میتوان اشیا را در یک مسیر حرکت داد که این مسیر الزاماً مستقیم نمیباشد. Add a Layer Folder: توانایی شما را در افزودن پوشه هایی به سازماندهی لایه ها افزایش میدهد. Delete a Layer: به وسیله این آیکون میتوان لایه مربوطه را حذف کرد. Show or Hide Layer: با کلیک کردن روی جعبه ها، لایه ها قابل مشاهده میشوند. در صورتی که فقط میخواهید لایه خاصی را امتحان کنید بر روی همان لایه کلیک کنید. Lock or Unlock Layer: با کلیک کردن در این ستون تمام لایه ها قفل شده و برای لایه ها و Frame ها امکان هیچ ویرایشی وجود ندارد. (میتوان تک تک لایه ها را نیز قفل کرد) Show Layer as Outline: با کلیک بر روی این ستون، اشیا بصورت یکپارچه در می آیند. اهمیت این وضعیت را زمانی درک خواهید کرد که مشاهده کنید اشیا مختلف از لایه های متفاوت چگونه با هم پیوند می خورند. جعبه وسیله جعبه وسیله Flash مجموعه ای از وسیله ترسیم و انتخاب اشکال است.


با کمک شکل زیر می توان با عملکرد هر کدام از ابزارها آشنا شد. Arrow Tool: این وسیله برای انتخاب اشکال به کار میرود و بوسیله ی آن می توان قسمتی از شکل یا تمام آنرا جابجا کرد. Sub Select Tool: به وسیله این وسیله میتوان خطوطی که به وسیله وسیله Pen ترسیم شده اند را ویرایش و یا ترمیم نمود. Line Tool: بوسیله این وسیله میتوان خط های گوناگون با نوع قلم متفاوت رسم کرد. (اگر هنگام کار با این وسیله کلید Shift را نگه داریم میتوانیم خطهای کاملاً عمودی و یا حتی 45 درجه رسم کنیم. Lasso Tool: برای انتخاب یک ناحیه ی نامنظم می توان از این وسیله استفاده نمود. Text Tool: به وسیله این وسیله میتوان به Flash متن هایی را اضافه نمود. Oval Tool: به وسیله این وسیله میتوانیم بیضی رسم کنیم و در صورتی که هنگام رسم کلید Shift را پایین نگه داریم میتوانیم دایره رسم کنیم. Rectangle Tool: به وسیله این وسیله میتوان مستطیل رسم نمود، در صورتی که در هنگام رسم کلید Shift پایین نگه داشته شود میتوان مربع رسم نمود. Pencil Tool: با استفاده از این وسیله میتوان سه نوع خط نامنظم و شکسته رسم کرد. Brush Tool: با استفاده از این وسیله می توان اشکال خاصی نظیر پیکر انسان و غیره ترسیم نمود.


نکته: با استفاده از ابزارهای دیگری نیز می توان عملیات فوق را انجام داد، ولی این وسیله کار را ساده تر انجام می دهد. Free Transform Tool: به کمک این وسیله می توان تصویر را کوچک یا بزرگ نمود و یا آنرا چرخاند. Fill transform Tool: این وسیله برای عوض کردن طیف اشیایی که به وسیله Flash رسم میشوند به کار میروند. Ink Bottle Tool: با استفاده از این وسیله می توان خطوط موجود در اشیا Flash را رنگی نمود. Paint Bucket Tool: با استفاده از این وسیله می توان اشیایی که به وسیله Flash رسم شده اند را رنگی نمود و یا رنگ آنها را تغییر داد. Eyedropper Tool: به کمک این وسیله میتوان رنگ دلخواه خود را از یک تصویر یا شیء انتخاب نمود. Eraser Tool: این وسیله برای پاک کردن قسمتی از یک شی ء بکار می رود، به وسیله Option های این وسیله می توان وضعیت پاک کردن را انتخاب نمود. Hand Tool: به کمک این وسیله امکان جابجا کردن Work Space وجود دارد. Zoom Tool: با استفاده از این وسیله کادر فیلم Flash را کوچک و بزرگ می کنیم. Stroke Color: با انتخاب این گزینه جعبه رنگ باز میشود و رنگ خطوط اشیا به رنگ دلخواه در می آید. Black and White: با انتخاب این گزینه خود Flash به طور اتوماتیک رنگ Stroke را مشکی و رنگ Fill را سفید میکند. No Color: با استفاده از این گزینه در واقع هیچ رنگی برای کار خود انتخاب نمیکنید. Swap Color: با کمک این گزینه میتوان جای Stroke را با جای Fill عوض کرد. Tools /Options: در این مکان کارایی و وضعیت مختلف بعضی از وسیله ها نمایش داده میشود که از بین آنها می توان مورد خاصی را انتخاب نمود. Panels: در واقع یک پانل یک جعبه محاوره ای است که نیاز به بسته شدن ندارد.


زمانی که در پانل های Flash تغییراتی ایجاد میکنید، نیاز به بستن پانل ها نیست، تغییرات فوراً اعمال میشوند. نکته: ممکن است بعضی از پانل ها مخفی باشند، به وسیله منوی Window میتوان آنها را فعال نمود. Properties Panel: به وسیله این پنل میتوان مشخصات وسیله انتخاب شده را تعیین کرد. مثلاً در شکل زیر، پانل خصوصیات Text Tool را میبینید. Color- Mixer Panel: به وسیله این Panel میتوان رنگهای دلخواه خود را برای استفاده در خطوط و داخل سطوح ایجاد نمود. زمانی که رنگ مورد نظر خود را انتخاب میکنید اشیا جدید به این رنگ در خواهند آمد. Color Swatches Panel: این Panel محدوده ی رنگ بیشتری را به ما نشان می دهد. Components Panel: به وسیله این Panel میتوان عناصر واسطه ای را به فیلم اضافه نمود،این عناصر به وسیله یکسری کد اسکریپت کنترل میشوند. این عناصر به شما کمک میکنند تا بتوانید به سادگی فیلمهای Flash تهیه کنید. Action Panel: به وسیله این Panel میتوان جهت استفاده از اشیاء، کد اسکریپت مورد نظر را به فریم های Timelines اضافه نمود. همچنین به وسیله این زبان برنامه نویسی میتوان حرکات اتوماتیک را به Flash اضافه کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد