Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

آموزش ماکرومدیا فلش Macromedia Flash بخش اول

آموزش ماکرومدیا فلش Macromedia Flash بخش اول


ماکرومدیا فلش (Macromedia Flash) یکی از بهترین نرم افزارهایی هست که شما میتوانید جهت افزودن افکت های مخصوص و پویانمایی های کامپیوتری به اینترنت سایت از آن استفاده کنید.در این جزوه سعی شده تمامی نکات با ذکر مثال و پویانمایی برای شما ارائه گردد. امید هست این منبع جهت استفاده ی شما عزیزان مفید واقع شود. برای مطالعه ی این دوره ی آموزشی نیاز هست کاربران محترم آشنایی با سیستم عامل ویندوز داشته باشند. ضمنا سیستم شما باید دارای مشخصات سخت افزاری ذیل باشد: - حداقل سیستم مورد نیاز پنتیوم 233 - 16 مگابایت Ram - حدود 600 مگا بایت فضای آزاد - کارت گرافیکی 64 گیگا بایت کاربردهای Flash زمانی که با یک صفحه ی اینترنت برخورد میکنیم ایده های گوناگونی برای ساختن یک اینترنت سایت جالب،در ذهنمان ایجاد میشود.  

با وجود بخشهای گوناگون در یک اینترنت سایت در مورد تصاویر و رنگها قانونی کلی وجود دارد. در Flash ابزارهایی وجود دارد که به وسیله ی آنها میتوان به راحتی تصاویر گوناگونی خلق کرد. تصاویر برداری خیلی بهتر از نقشه های بیتی هستند. تصویر برداری نه تنها از لحاظ اندازه کوچکتر هست بلکه در هنگام کوچک و بزرگ شدن به هیچ وجه کیفیت خود را از دست نمیدهد. ولی زمانی که یک نقشه بیتی را بزرگ میکنیم تصاویر مات به نظر میرسند. تصاویر Flash همانند یک فیلم بر روی صفحه ی اینترنت گذاشته می شود. هرگاه که مرورگر اینترنت شما با یک فیلم Flash روبرو میشود به طور خودکار Flash player را اجرا می کند. نکته به یاد داشته باشید که فیلم های Flash به واسطه برداری بودنشان کم حجم تر از تصاویر نقشه بیتی خواهند بود. متحرک سازی در سایت اینترنت در گذشته در سایتهای اینترنت به علت اینکه پویانمایی نداشتند، بسیار خسته کننده به نظر می رسیدند.


ولی نرم افزار Flash به آسانی پویانمایی را به وسیله فرآیندی به نام Tweening ایجاد میکند. در این مرحله شما به Flash نقطه آغاز و پایان میدهید و تصاویر بین این دو نقطه به طور خودکار به صورت فریم (Frame) ایجاد خواهند شد. مثلاً اگر یک تصویر کامپیوتری برای کامل شدن احتیاج به 10 فریم داشته باشد تنها لازم هست به آن دو فریم شروع و پایان را بدهیم (فریم 1 و فریم 10)، خود نرم افزار Flash فریم های ما بین آن را میسازد. علاوه بر آن میتوانید یک Motion Tween برای آن شیء بسازید. ساخت فیلم های محاوره ای: در Flash علاوه بر پویانمایی های ساده میتوانید اینترنت سایتهای محاوره ای نیز بسازید. به عنوان مثال میتوان فیلم فلشی را ایجاد کنید که در آن فیلمهای کوتاه و Track های موسیقی متعدد قابل انتخاب وجود داشته باشد زیرا Flash کاملاً شیء گرا میباشد. نکته: در یک فیلم Flash منظور از محاوره ای بودن این هست که کاربر قادر به انتخاب کلیپ های ویدئویی یا Track موسیقی دلخواه باشد. تغییر شکل اشیاء و متون متحرک: یکی از تکنولوژی های پویانمایی در Flash این هست که به شما اجازه ی تغییر یک شکل به شکل دیگر را میدهد،به این فرآیند Shape tween میگویند.


بدون شک متون متحرک را در سایت های مختلف مشاهده کرده اید. این متون درون یک جعبه از نقطه ای به نقطه دیگر حرکت میکنند. از این Effect در سرفصل روزنامه ها و تبلیغات فروشگاهها استفاده میشود. ایجاد یک متن متحرک در Flash کار بسیار ساده ای است. بدین منظور جهت رسیدن به نتیجه ی مطلوب باید تکنیک های فیلم سازی Flash را با هم ترکیب کنیم، به این صورت که ابتدا یک Motion Tween ایجاد کرده، توسط آن متنی را داخل جعبه از این سمت به آن سمت برده و سپس یک Mask اضافه می کنیم. به وسیله این ماسک میتوانیم متن داخل جعبه را کنترل کنیم. این بدان معنی هست که شما قادر خواهید بود هر بخش از متن دلخواه خود را قابل مشاهده کنید. درک و یادگیری اصول پایه ای Flash Flash دارای یک سری عناصر اولیه هست که در طول کارتان شما را همراهی میکند. شکل زیر نمای اولیه ای از عناصر اولیه Flash میباشد. صفحه کاری (Work Place) در Flash: صفحه کاری منطقه ای هست که در آن قلم های Flash را ایجاد میکنید. این صفحه ی کاری در واقع آن منطقه سفید رنگی هست که در بخش میانی پنجره Flash واقع شده است. نکته: به طور پیش فرض اندازه این صفحه 550*400 پیکسل میباشد.


اطراف صفحه کاری توسط یک حاشیه خاکستری که محیط کاری هست پوشانده شده است. اشیاء روی محیط کاری ظاهر میشوند، مگر اینکه آنها را بر روی صفحه کاری منتقل کنید. Timeline: Timeline (خط زمان) یکی از ابزار های Flash هست که فریم های درون آن را کنترل میکند. شکل زیر قسمتهای مختلف Timeline را به تصویر میکشد. Play head: برای دیدن گزینه های Flash مورد نظر Play head را توسط اشاره گر ماوس بر روی این Flash بکشید. بدین منظور شما میتوانید یک Frame دلخواه را بر روی Timeline کلیک کنید که آن به صورت خودکار Play head میشود. Frame Number: همان نما های شما برای کار کردن در Timeline میباشند. Frame line شما را قادر میسازد تا مکان صحیح اشیاء در فریم را مشخص کنید. Timeline Menu: از طریق این متد میتوان به تعداد گزینه هایی که برای تنظیم چگونگی مشاهده Timeline استفاده میشوند دسترسی پیدا کرد. Center Frame: بخش مرکزی قابل دید در Timeline میباشد. Onion Skin View: به وسیله این گزینه میتوان فریم های مختلف یک انمیشن ترتیبی را مشاهده کرد. در واقع میتوان تشکیل فریم های میانی را ملاحظه نمود. Onion Skin Outline view: این گزینه نیز مانند Onion Skin View میتواند تعداد فریم های اول تا آخر را نشان دهد.


اما این گزینه بیشتر برای منحنی ها استفاده میشود. Edit Multiple Frames: این گزینه شما را قادر میسازد تا هر بخش از یک پویانمایی را که بر فریم های گوناگونی تقسیم شده اند، ویرایش کنید. Modify Onion Markers: منویی را نمایش میدهد که به وسیله آن شما میتوان تعداد فریم های دلخواه را در Onion Skin View نمایش داد. Current Frame: در این بخش ساده فریم جاری نمایش پیدا میکند. Frame Rate: این گزینه تعداد فریم های نمایش داده شده را نشان میدهد. Playback Time: این گزینه مدت زمان سپری شدن فیلم را نشان میدهد. Scroll Bars: توسط این گزینه میتوان فریم های لایه های قبلی را مشاهده نمود.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد