Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

کامپیوتر را بهتر بشناسید

کامپیوتر را بهتر بشناسید


سیستم عامل کاربران اینترنت و سایر شبکه های کامپیوتری به منظور استفاده از منابع موجود بر روی شبکه از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری متعددی استفاده می کنند. امنیت یکی از لازمه های این مقوله است. اگر قرار باشد چیزی را ایمن کنیم، باید بدانیم چه چیزی شامل این موضوع می شود تا شناخت مناسبی را نسبت به آن پیدا کنیم. آیا می دانید در زمان اتصال به شبکه اینترنت، کدامیک از عناصر سخت افزاری و نرم افزاری دارای استعداد بالقوه برای صدمه رساندن به اطلاعات بوده و ممکن است امنیت شبکه و اطلاعات را به خطر بیاندازد؟ بسیاری از کاربران اینترنت افرادی هستند که فاقد مهارت های لازم در زمینه فن آوری اطلاعات بوده و از امکانات حمایتی مناسبی نیز برخوردار نمی باشند.  

رایانه های این کاربران دارای استعداد بالقوه برای انواع حملات بوده و به طور غیر مستقیم شرایط مناسبی را برای مهاجمان به منظور رسیدن به اهداف مخرب، فراهم می نمایند. برای ایمن سازی یک شبکه کامپیوتری می بایست هم در سطح و هم در عمق حرکت کرد. حرکت در عمق، افزایش سطح علمی و به روز نگه داشتن دانش کارشناسان امنیت اطلاعات و شبکه های کامپیوتری است تا آنان بتوانند با استفاده از آخرین فن آوری های موجود نسبت به نگهداری یک شبکه ایمن اقدام نمایند. امنیت یک فرآیند است و نه یک محصول، پس افزایش سطح علمی کارشناسان امنیت اطلاعات، می بایست به صورت مداوم و بر اساس یک برنامه منظم و مشخص پیگیری شود. حرکت در سطح، افزایش دانش عمومی کاربران اینترنت جهت استفاده مطمئن از شبکه های کامپیوتری می باشد. با آموزش مناسب، می توان از این کاربران برای ایمن نگه داشتن یک شبکه کامپیوتری استفاده کرد.


حال به بررسی اولین و موثرترین عنصر تاثیرگذار در امنیت شبکه های کامپیوتری یعنی سیستم عامل، می پردازیم. سیستم عامل مهم ترین میان برنامه ای است که بر روی یک رایانه اجرا می شود و امکانات لازم برای اجرای هر نوع برنامه دیگر را فراهم می کند. امروزه تقریبا تمام سیستم های عامل از یک رابط گرافیکی موسوم به GUI استفاده می کنند. در این جا، اطلاعات با استفاده از تصاویری نظیر آیکون ها، دکمه ها، کادرهای محاوره ای، پنجره ها و ... ارائه می گردد. سایر سیستم های عامل ممکن است از یک رابط کاربر متنی برای ارتباط با کاربر استفاده کنند.


تاکنون سیستم های عامل مختلفی در سطح دنیا طراحی و پیاده سازی شده اند. هر سیستم عامل دارای ویژگی ها، مزایا و معایب خاص خود است. ویندوز مرسوم ترین سیستم عامل موجود است و دارای یک رابط کاربر گرافیکی است. ویندوز دارای نسخه های جداگانه ای برای کاربران معمولی و نسخه هائی مختص سرویس دهندگان می باشد. سیستم عامل Mac OS X توسط شرکت اپل ارائه شده است و از آن فقط بر روی کامپیوترهای مکینتاش می توان استفاده کرد. این سیستم عامل از لحاظ ظاهر و رابط گرافیکی شبیه ویندوز است. از لینوکس و سایر سیستم های عاملی که از یونیکس گرفته شده اند معمولا در شبکه های خاص و یا سرویس دهندگان شبکه مانند سرویس دهندگان وب و پست الکترونیکی، استفاده می شود. استفاده از این سیستم های عامل برای کاربران معمولی مشکل بوده و به مهارت های خاصی نیاز است که یکی از دلایل اصلی در رابطه با عدم گسترش عمومی آنان نیز همین است. اگرچه با ارائه نسخه های جدید این مرزبندی در حال محوشدن است.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد