Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

مدار حشره کش برقی

مدار حشره کش برقی

مدار فوق را می توان به عنوان دستگاهی برای دور کردن حشرات موذی استفاده کرد.

عملکرد: قسمت اصلی مدار از آی سی تایمر معروف IC Timer NE555 تشکیل شده است که به صورت مدار ناپایدار آستابل Astable بسته شده است. مدار آستابل برای تولید پالس های مربعی به کار می روند و به نوعی مولد موج مربعی است. با ساختار فوق مقدار فرکانس موج مربعی خروجی از رابطه f=1.45/(C(R1+2R2)) به دست می آید که f فرکانس برحسب Hz، C خازن بر حسب فاراد (در اینجا دارای مقدار 0.005 میکروفاراد است) و R1 در اینجا مقاومت 220 اهم و R2 همان پتانسیومتر 1 مگا اهمی است.

با تغییر پتانسیومتر فرکانس تغییر می کند. از طرفی سیکل وظیفه یا دیوتی سایکل Duty Cycle نیز با تغییر پتانسیومتر قابل تغییر است. طول بازه زمانی که خروجی در سطح 1 منطقی یا High است از رابطه Th=ln(2)C(R1+R2) و طول بازه زمانی که خروجی در سطح 0 منطقی یا Low است از رابطه Tl=ln(2)CR2 به دست می آید. مقدار دیوتی سایکل از رابطه D=Th/(Th+Tl) به دست می آید.

بهتر است سر 1 آی سی با خازن 100 نانو فاراد به زمین متصل شود. خازن 0.1 میکروفارادی برای تثبیت ولتاژ منبع استفاده شده است. از طرفی موازی کردن خازن با منبع سبب کاهش مصرف توان در مدار می شود و نوعی کاهنده مصرف برق نیز به شمار می رود. خازن 100 میکرو فارادی به همراه پتانسیومتر 5 کیلویی نوعی فیلتر RC هستند. اساس کار این مدار، تولید سیگنالی با فرکانس ماورا آستانه شنوایی انسان است که برای حشرات آزاردهنده است.

کاربرد: حشره کش برقی، آفت کش در مزارع و گلخانه ها، دستگاه دورکننده حشرات موذی و ...

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد