Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

مدار انتقال برق بیسیم

مدار انتقال برق بیسیم

مدار فوق، یک سیستم بسیار ساده انتقال انرژی به صورت بیسیم است.

عملکرد: مدار فرستنده از یک نوسان ساز ساده با اختلاف فاز 180 درجه بین سرهای کلکتور و بیس تشکیل شده است. می دانیم اختلاف فاز بین سرهای کلکتور و بیس در ساختار تقویت کننده امیتر مشترک، 180 درجه است. از طرفی با توجه به سرهای ترانس، خود ترانسفورمر هم اختلاف فاز 180 درجه ای ایجاد می کند و فیدبک مثبت برقرار می شود. دو اختلاف فاز 180 درجه ای با هم باعث می شوند که سیگنال تولیدی در بیس، پس از عبور از حلقه و از طریق شبکه فیدبک، دوباره به صورت هم فاز در بیس ظاهر گردد.

سلف های تزویج شده در نقش آنتن عمل می کنند. در حقیقت سلف های تزویج شده، آنتن حلقوی هستند که با عبور جریان از آنها، میدان مغناطیسی در هسته آنها که هواست تولید می شود. آنتن بخش گیرنده نیز آنتن حلقوی است. آنتن فرستنده میدان مغناطیسی را در آنتن گیرنده القا می کند. اگر فاصله آنتن فرستنده و گیرنده کم باشد لامپ LED پرنورتر می شود و با افزایش فاصله سیستم فرستنده از گیرنده، نور لامپ کاهش می یابد تا جایی که از فاصله ای به بعد لامپ خاموش می گردد. از آن جا که القای مغناطیسی از قانون لنز پیروی می کند، راندمان کل مدار کم است. بخش فرستنده به مدار دزد ژول یا  Joule Thief معروف است.

اساس کار مدار، بر مبنای القای الکترومغناطیس استوار است. تعداد دور سیم ترانس و همچنین ابعاد هسته آن مهم نیست ولی بهتر است که تعداد دور بیشتر و هسته آن برگتر باشد. به جای ترانزیستور 2N3904 می توان از هر ترانزیستور مشابه با بهره جریان بالا همانند 2N2222 یا BC107 یا C945 و غیره نیز استفاده کرد. هرچه تعداد دور سلف گیرنده بیشتر باشد ولتاژ دو سر لامپ LED بیشتر می شود.

کاربرد: سرگرمی، آموزشی، انتقال انرژی کم در فواصل کوتاه، ساخت چراغ قوه LED بیسیم و ...

نظرات 1 + ارسال نظر
امیرعلی یکشنبه 5 مرداد 1399 ساعت 02:15 ب.ظ

سلامتی

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد