Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

مدار تولید ولتاژ بالا با رله

مدار تولید ولتاژ بالا با رله



مدار بسیار ساده فوق برای تولید ولتاژ بالا توسط رله به کار می رود.

عملکرد: عملکرد: بوبین یا مغناطیس رله توسط کنتاکت NC رله به منبع وصل می شود. به محض اتصال باتری به بوبین رله، رله تغییر وضعیت داده و منبع را از بوبین قطع می کند یا به عبارت دیگر کنتاکت NO رله مسیر بوبین را از باتری قطع می کند. در این حالت دوباره کنتاکت NC رله مسیر بوبین به منبع را وصل کرده و چرخه فوق تکرار می شود.

حال سوال اینجاست که ولتاژ بالا از کجا تولید می شود؟ طبق شکل خروجی از دو سر بوبین رله گرفته شده است. بوبین رله یک سلف با هسته آهنی است. اگر تاکنون رله را باز کرده باشید احتمالا با تعداد دور زیاد بوبین روبه رو شده اید. پس مقدار سلف بوبین رله بزرگ است. از طرفی می دانیم اگر جریان سلفی پرش کند، ولتاژ دو سر سلف تابع ضربه را تجربه می کند. در اینجا نیز فلسفه تولید ولتاژ بالا همین است.

جریان بوبین یا همان سلف، توسط کنتاکت های NC و NO با بازه های زمانی بسیار کوتاه قطع و وصل می شود و پالس های باریک را می بیند. طبق رابطه V(L)=L(di(L)/dt)، وقتی جریان سلف قطار پالس باشد مشتق آن قطار ضربه است. از آنجا که دوره تناوب تغییرات جریان سلف بسیار کم است مقدار ولتاژ ضربه تولید شده بزرگ خواهد بود. دیود قرار گرفته شده در مدار، از ورود جریان برگشتی از خازن به مدار جلوگیری می کند و خازن برای تثبیت ولتاژ به کار می رود.

البته می توان از دیدگاه دیگر نیز مدار را بررسی کرد. سلف یا بوبین رله با خازن موازی شده و مدار تشدید LC را تشکیل می دهند. برای تولید ولتاژ بیشتر می توان سلف بزرگ دیگری را با بوبین رله سری کرد. چوک لامپ مهتابی نمونه ای از سلف با مقدار بزرگ است. از رله 12 ولتی به همراه خازن 470 نانو فاراد 400 ولت و یک دیود 1N4007 می توان استفاده کرد.

هشدار: ولتاژ بالا خطرناک و باعث شوک می شود.

کاربردها: تولید ولتاژ بالا، ساخت شوکر، افزایش ولتاژ منبع، stun gun و ...

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد