Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

مدار زمان سنج موسیقی

مدار زمان سنج موسیقی



مدار فوق زمان سنج یا تایمر موسیقی است.

عملکرد: آی سی Timer 555 در حالت آستابل قرار گرفته است  و به عنوان نوسان ساز موج مربعی، نقش تولید سیگنال مربعی با فرکانس خاص را بر عهده دارد. خازن 10 میکروفارادی متصل به پایه 7 آی سی برای تنظیم فرکانس است. بهتر است پایه 1 آی سی نیز توسط خازن عدسی یا سرامیکی 100 نانو فارادی به زمین متصل شود. پتانسیومتر 250 کیلویی سری شده به مقاومت 22 کیلویی برای تنظیم فرکانس یا زمان تایمر به کار رفته است و با تغییر این پتانسیومتر می توان زمان تایمر را تنظیم کرد.

با استفاده از آی سی Timer NE555 معمولا می توان به شکل های مختلف به عنوان نوسان ساز استفاده کرد. در مدار فوق فرکانس نوسان نوسان ساز موج مربعی تقریبا از رابطه f=0.72/RC به دست می آید که f فرکانس موج مربعی بر حسب Hz و C خازن بر حسب فاراد متصل به پایه 6 و R مقاومت بر حسب اهم متصل به پایه 6 است که در اینجا حاصل سری پتانسیومتر و مقاومت 22 کیلویی است. دیوتی سایکل Duty Cycle پالس های مربعی تولید شده در حدود 50 درصد است.

موج مربعی تولید شده در خروجی آی سی یعنی پایه 3، از طریق مقاومت 100 اهم ترانزیستور BD136 را که به صورت امیتر مشترک بسته شده است، تحریک می کند. کلکتور ترانزیستور BD136 به بلندگو یا اسپیکر Speacker متصل می شود.

کاربردها: سرگرمی، آلات موسیقی و ...

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد