Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

مدار تقویت کننده ساده با یک آمپ امپ

مدار تقویت کننده ساده با یک آمپ امپ



مدار فوق یک تقویت کننده ساده و ارزان با آپ امپ است که وظیفه تقویت سیگنال هایی با فرکانس کم را انجام می دهد.

قسمت اصلی مدار از آی سی آپ امپ LM386 تشکیل شده است. این آی سی به همراه مقاومت و خازن های کنار آن در نقش یک تقویت کننده عمل می کند. مدار فوق برعکس بسیاری از تقویت کننده های عملیاتی از فیدبک منفی استفاده نمی کند بلکه سیگنال تفاضلی اعمال شده به دو سر ورودی اش را تقویت می کند. از مزیت های این مدار این است که در نقش تقویت کننده تفاضلی قرار دارد. از مزیت های تقویت کننده های تفاضلی این است که نویز را تقویت نمی کنند و در عین تقویت سیگنال، نویز را تقریبا حذف کرده و سیگنال به نویز را بهبود می بخشد.

آی سی آپ امپ LM386 به تقویت کننده توان صوتی ولتاژ پایین معروف است و در سیستم های تقویت کننده در رادیوهای AM و FM، ضبط صوت های قابل حمل یا واکمن Walkman، سیستم های ارتباطی برد کوچک، سیستم تقویت صدای تلویزیون، راه انداز یا درایور Driver خطوط، درایور سیستم های اولتراسونیک Ultrasonic، مبدل های توان Power Convertor و ... کاربرد فراوانی دارد.

مدار فوق به علت عدم استفاده از تقویت کننده بافر، بهتر است به بلندگو Speaker با مقاومت یا امپدانس بالا متصل شود. منبع تغذیه به کار رفته برای مدارهایی که از این آی سی استفاده می کنند می تواند ولتازهای مختلفی داشته باشد. به بیان دیگر می توان به جای منبع 12 ولت از منابع با ولتاژهای دیگر نیز استفاده کرد.

کاربردها: تقویت کننده قابل حمل برای هدفون، تقویت کننده ارزان توان پایین و ...

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد