Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

مدار تقویت کننده بسیار ساده فرستنده های باند VHF

مدار تقویت کننده بسیار ساده فرستنده های باند VHF



مدار فوق یک تقویت کننده بسیار ساده و ارزان فرستنده های باند VHF است.

عملکرد: برای کارکرد صحیح این تقویت کننده، سیگنال ورودی باید حداقل دارای توانی در حدود 13dBm باشد. خازن C1 در نقش ایزوله کننده یا همان جداکننده سیگنال AC از DC است. المان RFC نوعی فیلتر است (گاهی با نام خفه کننده RF نیز شناخته می شود) که در تحلیل DC نقش اتصال کوتاه و در تحلیل سیگنال کوچک در نقش مدار باز است. معمولا این قطعه در بازار موجود است و در هنگام خرید باید دقت شود که فرکانس کاری آن به فرکانس کاری مدار تطبیق باشد. ازاین رو به هنگام تهیه این قطعه حتما به برگاه اطلاعات یا همان دیتاشیت (Datasheet) آن توجه شود.

می توان RFC را خودتان نیز تهیه کنید. برای این کار کافی است بر روی یک مقاومت در حد مگا اهم چند دور سیم که در نقش سلف هستند را بپیچید. فرکانس کاری را می توانید از رابطه w=R/L به دست آورید که w فرکانس زاویه ای RFC (w=2*pi*f که f فرکانس تشدید است) و R مقاومت بزرگ (در حدود مگا اهم) و L مقدار سلف است. در حقیقت RFC ها همان فیلتر پایین گذر RL هستند که از موازی شدن سلف با مقاومت به دست می آیند.

سلف های L2 و L3 به همراه خازن های C2 و C3، شبکه تطبیق امپدانس خروجی را شکل می دهند و نوعی فیلتر میان گذر می باشند. تحلیل این فیلتر با روش لاپلاس و با تعیین تابع تبدیل ـن به راحتی امکان پذیر است. با توجه به باند فرکانسی بالای مدار، حتما باید از ترانزیستورهایی با fT بالا استفاده شود (مانند ترانزیستور 2N5109 یا MRF227). جدول نشان داده شده در شکل نیز برای باندهای فرکانی مختلف تهیه شده است. فرکانس های نوشته شده در جدول همان فرکانس حامل باند فرکانسی است که سیگنال آن قرار است تقویت شود.

تقویت کننده از نوع امیتر مشترک می باشد که در کلکتور ترانزیستور از شبکه سلف و خازن یا شبکه LC استفاده شده است. از این مدار برای تقویت امواج فرستنده های باند VHF در محدوده 30 تا 300 مگاهرتز می توان استفاده کرد. سیگنال تقویت شده در خروجی مطلبق جدول، توانی در محدوده 30 dBm دارد. بنابراین بهره تقویت کننده حدود 17 dB یا 50 است.

کاربردها: تقویت کننده پهن باند ساده VHF، تقویت کننده سیگنال های تلویزیونی، بوستر تلویزیون و ...

نظرات 1 + ارسال نظر
حسین پنج‌شنبه 30 دی 1395 ساعت 01:21 ق.ظ

با سلام و درود
مطالب در حین کاربردی بودن در اندازه خود، بسیار عالی بودن. بنظر من تشریح درست مدار که کارکرد یا بهتره بگم عملکرد هر قطعه یا تراشه را در جایگاه خود بیان کردید ، بفهم افرادی مثل بنده که اطلاعات کمی دارند کمک بسیاری میکند ، اساتید این فن هم که نیازی ندارند به این توضیحات ، به راحتی ازش میگذرند ، من دست هیچ پادشاهی را نمی بوسم ولی هر کسی مطلبی را به من اموخت ، استادم خودم میدانم و دستش را میبوسم. دستبوسم ، پایدار باشید

با سلام
بابت نظر زیبایتان سپاسگزارم

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد