Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

تقویت کننده مینیاتوری صدای کامپیوتر

تقویت کننده مینیاتوری صدای کامپیوتر



مدار فوق به عنوان تقویت کننده یا آمپلی فایر برای کامپیوتر مورد استفاده قرار می گیرد.

عملکرد: ورودی توسط فیش به خروجی وسیله صوتی که قرار است صدای آن تقویت شود مانند کارت صدای کامپیوتر وصل می شود. صدا از طریق فیلتر پسیو RC (همان خازن و مقاومت) که به بیس ترانزیستور سمت چپ متصل است وارد مدار می شود. ترانزیستور اول توسط مقاومت 5.6 کیلویی فیدبک شده و گین آن کاهش می یابد ولی در عوض دیگر پارامترها نظیر پهنای باند و پایداری را بهبود می یابد.

با توجه به مقدار بزرگ مقاومت شبکه فیدبک ترانزیستور سمت چپ یا همان 2N4401، می توان از تقریب میلر برای تحلیل این بخش از مدار استفاده کرد. در حقیقت این ترانزیستور به همراه فیلتر پسیو ورودی نقش پیش تقویت کننده را بازی می کند و سیگنال های مزاحم مانند نویز را تا حد زیادی حذف کرده و باعث بهبود سیگنال به نویز می شود. این طبقه به صورت مستقیم به تقویت کننده توان وصل می شود.

دو ترانزیستور سمت راست که به صورت زیر هم قرار گرفته اند در نقش تقویت کننده توان هستند که توان مورد نیاز را برای بارهایی با مقاومت کم فراهم می کنند. ولتاژ بالای تغذیه مدار نشان دهنده مصرف بالای مدار بوده و برای همین از ترانزیستورهای توان TIP32 و TIP31 به همراه گرماگیر یا Heat Sink استفاده می شود. به جای ترانزیستور 2N4401 می توان از ترانزیستور تیپ منفی مانند C945 نیز استفاده کرد. خروجی را می توان به بلندگوی یک و نیم وات متصل کرد.

کاربردها: اسپیکر کامپیوتر، اسپیکر قابل حمل، تقویت کننده پرتابل و ...

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد